Skip to content

Kom til tops med din virksomhed

Hvem drømmer ikke om at få succes her i livet? Det gør alle vidst, men så kan der selvfølgelig være forskel på, hvordan man gerne vil opnå succesen. Nogle gør det inde for deres sportsgren, andre inde for deres karriere og nogle inden for noget helt tredje.

Skab de mest optimale forhold i din virksomhed

Hvis man driver en virksomhed, ved man også, at det er utrolig vigtigt, at man danner de rigtige rammer, der gør, at man kan skabe succes i virksomheden. Derfor skal man sørge for at sætte sig godt ind i sin branche, så man ved, hvilke forhold man er oppe imod. Hvis ikke man gør det, bliver det rent gætteværk, når man skal lægge strategien for sin virksomhed, og chancen for fiasko kan blive lige så stort som chancen for succes.

Lær dit produkt at kende

Det kan næste lyde fjollet, men der er faktisk rigtig mange virksomhedsejer, der aldrig har sat sig ned, og vurderet hvilke benov deres produkt egentlig opfylder helt konkret. Nogle gange skal man lige tænke tilbage på den gang, hvor man fandt på produktet eller idéen. Der var man formentlig ret sikker på, hvilke behov man ønskede at opfylde.

Det også være værdier, som disse, man sætter på sit produkt:

  • Gør hverdagen lettere for folk (der findes måske et produkt i forvejen, der kan det samme – bare ikke så smart)
  • Det giver folk nye muligheder (der findes ikke et produkt, der kan præcis det)
  • Det er identitetsskabende (ofte inden for designverdenen, hvor funktionalitet bliver lidt tilsidesat)

Lav en markedsanalyse

Når du kender produktet, og har fået nogle gode konkrete funktioner/værdier sat på, skal du ud og undersøge markedet. Find ud af hvad efterspørgslen er, og hvor henne den er. Det primære i markedsanalysen er egentlig målgruppeanalyse, hvor man finder ud af, hvem ens målgruppe er og dermed, hvor stor den er.

En simpel målgruppebeskrivelse, hvis man solgte designerbørnetøj på Strøget, kunne være:

  • Køn: Kvinder (primær) og mænd (sekundær)
  • Alder: 25 – 40 år (primær) og 40 – 70 år (sekundær)
  • Bopæl: Storkøbenhavn (primær) og hele Sjælland (sekundær)
  • Interesser: Børn, Tøj, Mode, Smykker, Design
  • Civilstatus: Gift, kæreste, skilt

Ovenstående analyse kunne selvfølgelig sagtens være meget mere uddybende, men ovenfornævnte data vil være en rigtig god hjælp, når man skal drive og markedsføre sin virksomhed.

Driv virksomheden baseret på markedsanalyse – og bliv ved med det

Rigtig mange begynder at “slingrer” lidt i forhold til markedsanalyse, fordi man lige får alle mulige hurtige idéer. Selvfølgelig skal der være plads til nye idéer, og der skal også være plads til at ændre i strategien, men det skal ske på et velovervejet grundlag. Hvis man får en god idé, bør man sætte sig ned og tænke idéen igennem. Hvis den så viser sig at være rigtig god, kan man implementerer den i ens strategi.

Bliv ved med at forbedre din virksomhed

Når man driver en virksomhed, skal man huske, at det handler om konstant udvikling, hvis ikke man vil overhæles af konkurrenterne. Man er nødt til at være på forkant med nyeste teknikker og nyeste trends på markedet. Et af de vigtigste steder at optimere sin virksomhed, er på ledelsesplanet, hvor alle de overordnede beslutninger træffes og de rigtige retninger bestemmes.

Hvis man ønsker at forbedre sin virksomhed, bør man finde noget godt brugbart materiale, der kan supplere de budskaber, som man gerne vil ud med til sin virksomhed. Du kan bl.a. tjekke materialet ud fra Tools4management.com.

Comments are closed.