Skip to content

Kunne du godt tænke dig at spise sundere?

 

Det er vigtigt at spise sundt, men nogen gange er det bare nemmere at bestille mad udefra.
Er du nået dertil, hvor du synes, at dagens måltider går lige lovligt stærkt, hvor det måske ikke altid er fuldkornsprodukter som bliver indtaget – så kan du finde tips til en frisk start her.

 

Du bliver nødt til at sætte tid af i køkkenet

Mange studerende kender det sikkert. Når man har siddet og læst en hel dag, føler man ikke lige for at gå i køkkenet og agere Gordon Ramsey. Måske føler man behov for at belønne sig selv, og så er det bare nemmere at bestille udefra eller at smække en færdigret i mikroovnen. Selvom det ofte kan virke som en god ide, er det en dårlig investering.

Der findes mange enkle og sunde retter, det er bare at google løs. Ved at lave maden selv, undgår du alle de forarbejdede produkter, som indeholder diverse e-mærker.

Et stykke kyllingebryst med stegte grøntsager og lidt bulgur på siden er meget sundere, end hvis du bestiller en halv grillkylling med pommes nede fra den lokale.

 

Maden behøver ikke at svømme i sauce

Nu har du mandet dig op og fundet forklædet frem (stærkt!), men husk på, det kun er begyndelsen. Inden du kan gå rigtigt i gang, kræver det, at du har besluttet dig for en ret. I denne beslutningsproces bør du overveje, hvor sundt det egentlig er. Vælg kød som fjerkræ, fisk eller magert kød med nogle kogte eller stegte grøntsager på siden.

Mange danskere er stor fan af diverse saucer, men vælger du for eksempel at overhælde ovenstående ret med en pulver bearnaise, forsvinder ideen lidt. Hvis sauce er et must, er det vigtigt at begrænse sig.


Vær bevidst om hvad du spiser

Det skal ikke forstås sådan, at du skal tracke dine macros ned til hver enkelte kommatal i løbet af dagen – det kan godt gøres uden at blive fanatisk.
Skimt vareetiketterne på de fødevarer, du jævnligt spiser. Dermed får du en nogenlunde ide om, hvad produkterne hver især indeholder.

Der findes et hav af sider, hvor du ud fra vægt, højde og aktivitetsniveau kan beregne, hvor mange kalorier din krop har brug for.

 

Din krop er dit tempel

Ved at følge de tre råd, hjælper du din krop til at præstere bedre, du styrker dit immunforsvar og undgår sygdomme som anoreksi og bulimi.
I sidste ende vil sunde madvaner øge din livskvalitet. Når din krop har det godt, har du det godt.

 

Formår du at tænke over disse tips i hverdagen, kan der stadig blive plads til en pizza i weekenden.

Comments are closed.